De Vlaamse Meesters maakten hun werken vaak voor een specifieke plek: een kerk, een klooster, een stadhuis, een kasteel... Veel van die stukken zijn sindsdien verhuisd naar musea, maar sommige kan je nog altijd gaan bekijken op hun oorspronkelijke locatie. Een unieke ervaring.
Je staat waar de kunstenaar gestaan moet hebben, en ziet wat hij zag: de precieze plek waar zijn werk zou komen, de lichtinval, de ruimte eromheen. Dichter bij de essentie van een kunstwerk, en bij de ziel van een plek, kun je niet komen.
Vlaamse Meesters - Vrouwe(n) van Diest
Ga op ontdekking in Diest en laat je bekoren door uitzonderlijke meesterwerken, gemaakt door, voor of geïnspireerd op… vrouwen! Vertrekken doe je op het begijnhof, de voormalige stad der vrouwen binnen de stad. Ga daarna verder naar de Sint-Sulpitiuskerk op de Grote Markt, op zoek naar de Madonna van Diest, om te eindigen in stadsmuseum De Hofstadt bij enkele vrouwelijke meesterwerken.
- Haal jouw stadsplan op één van de locaties en geniet van Vlaamse Meesters op hun plek in Diest.
Nieuw - De 360°tour
Is het museum gesloten op het moment van jouw bezoek? Geen probleem! Met de 360° tour scan je met jouw smartphone de QR-code aan de ingang van het gebouw en kan je alle Vlaamse meesters bewonderen.
Sint-Catharinakerk – begijnhof
Wie onder de barokke toegangspoort uit 1671 wandelt, ervaart meteen de sereniteit, harmonie en beslotenheid van het Diestse begijnhof, een van de grootste ter wereld. De Sint-Catharinakerk in lokale ijzerzandsteen is een typische, sobere begijnhofkerk uit de veertiende eeuw.
De begijnen riepen de hulp in van Catharina, een van hun populairste heiligen, bij brand- en huidkwalen. De kerk werd recent gerestaureerd en aan de buitenzijde gekaleid. Het interieur ademt volop barok en rococo.
Kunstwerken
- De vier evangelisten - Theodoor van Loon, 1581-1649
- Jan Mason en Jan van den Steen, preekstoel, hout, 1671
Museum voor Religieuze Kunst - Sint-Sulpitiuskerk
De monumentale Sint-Sulpitiuskerk werd tussen 1320 en 1537 gebouwd in de lokale ijzerzandsteen en witte zandsteen. Ook al heeft dit prachtige gebouw de uitstraling van een kathedraal, het geheel raakte door geldgebrek nooit voltooid. Zo ontbreken nog drie straalkapellen bij het koor en werd de constructie van de toren in 1534 stopgezet. Er gebeurden in de volgende eeuwen wel nog kleinere aanpassingen waarbij vooral het interieur van de oorspronkelijk gotische kerk een eerder barok uitzicht kreeg.
Tijdens de voorbije eeuwen bleef de kerk gelukkig gespaard van grote rampen, wat bij de andere Dietse kerken niet het geval was. Het rijke kunstpatrimonium vormt de kern van het Museum voor Religieuze Kunst, dat zich rond het koorgedeelte van deze Diestse hoofdkerk situeert. In 1968 werden de Koninklijke Vrienden van de Sint-Sulpitiuskerk opgericht. Deze vereniging van vrijwilligers heeft als hoofddoel het borgen en ontsluiten van de rijke kunstcollectie.
Kunstwerken
- Anoniem, Onze-Lieve-Vrouw van Diest, gepolychromeerd hout, 14de eeuw
- Jan De Haen, De Hemelvaart en Kroning van Maria, olieverf op doek, 1596
- Zusters van Mariëndaal, De geboorte van Christus, miniatuur uit het Antifonarium van de Diestse Sint-Sulpitiuskerk, ca. 1470
Stadsmuseum De Hofstadt
In het stadsmuseum treed je binnen in de enige nog overgebleven zaal van het middeleeuwse stadhuis. De gotische zaal ligt nu half ondergronds, maar deed destijds zeker geen dienst als kelder. Door het uitgraven van de fundering voor de toren van de Sint-Sulpitiuskerk begin zestiende eeuw, werd de Grote Markt opgehoogd met de grondoverschotten. Zo kwam de gotische zaal, wellicht de toenmalige inkomhal van het stadhuis, half ondergronds te liggen. Dat is ook zijn redding geweest, want bij de vernieuwing van het stadhuis in 1726-1735 werd het middeleeuwse gebouw grotendeels afgebroken en vervangen door een modern classicistisch exemplaar.
De half ondergrondse ruimtes werden behouden als fundering en kelder. Zo ook de romaanse zaal van het museum, de huidige Oranje-Nassauzaal. Deze maakte deel uit van De Hofstadt, een gebouw van de heer van Diest dat in 1395 verkocht werd aan de stad om het stadhuis te vergroten.
Kunstwerken
- Toegeschreven aan Jan Van Scorel, portret van Anna van Lotharingen, olieverf op paneel, ca. 1542
- Theodoor Van Loon, De Aanbidding der Koningen en De Opdracht in de Tempel, olieverf op doek, ca. 1620
- Zusters van Sint-Annendael, besloten hofjes, mixed media, 17de eeuw.
Deze locatie is omwille van de ligging in een historisch pand niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers of kinderwagens.