Vind je het moeilijk om je uitgaven onder controle te houden? Worden je rekeningen niet altijd stipt betaald? Koop je soms meer spullen dan je nodig hebt? Ontvang je regelmatig aanmaningen om te betalen? Heb je schulden?
Budgetbeheer is hiervoor een mogelijke oplossing. Een maatschappelijk werker maakt samen met jou een inventaris van je schulden, stelt een budgetplan op en zorgt voor de tijdige uitvoering van de betalingen. Budgetbeheer wil ook zeggen dat je inkomsten gestort worden op een rekening, die de maatschappelijk werker volledig beheert. Hij/zij betaalt zoals afgesproken je vaste kosten en schulden in jouw plaats.
Jijzelf krijgt leefgeld om eten mee te kopen of andere noodzakelijk aankopen te betalen.
Budgetbeheer is voor schuldeisers een garantie dat het afbetaalplan gevolgd wordt. Aanmaningsbrieven, deurwaarderbezoeken, beslag, … kunnen hiermee vermeden worden.
Voorwaarden
• Je woont in Diest.
• Je vindt het moeilijk om je inkomsten en uitgaven zelf te beheren.
• Je wil hier graag professionele hulp bij.
Procedure
- Maak telefonisch een afspraak op het nummer 013 35 77 00 of kom langs bij het onthaal aan het onthaal van Huis 30. Vermeld duidelijk dat je een afspraak wil maken voor budgetbeheer. Het onthaal geeft je hiervoor een afspraak met een maatschappelijk werker.
- De maatschappelijk werker / budgetbeheerder maakt samen met jou een overzicht van je inkomsten, uitgaven, schulden en tegoeden. Samen bekijken jullie hoeveel huishoudgeld je nodig hebt voor je gezin, welke vaste kosten je maandelijks moet betalen en voor welke kosten er een reserve moet aangelegd worden.
- Het OCMW opent een ‘budgetrekening op jouw naam’ voor alle inkomsten en uitgaven van het gezin. Op deze budgetrekening kan je zelf geen verrichtingen uitvoeren. De budgetbeheerder zorgt ervoor dat alle betalingen tijdig gebeuren, zoals afgesproken. Je krijgt wel steeds een dubbel van de rekeninguittreksels, zodat je de betalingen kan opvolgen.
- Het budgetbeheer stopt als je schulden (voldoende) afbetaald zijn. Je schuldeisers worden op de hoogte gebracht dat je opnieuw zelfstandig je budget beheert.
- Als je liever nog verder wordt begeleid, dan kan budgetbeheer gevolgd worden door een periode van budgetbegeleiding
Wat heb je nodig?
- Je identiteitskaart
- Bewijzen van inkomsten (loonfiches, rekeningafschriften, …)
- Bewijs van uitgaven (huishuur, elektriciteit, gas, water, medische kosten, verwarming, …)
- Overzicht van de inkomsten en uitgaven van de laatste 3 maanden (rekeningafschriften van de bank)
- Het laatste aanslagbiljet van je belastingen
- Brieven van schuldeisers (herinneringen, aanmaningen, dagvaardingen, vonnissen, …)
- Kredietovereenkomsten en contracten van leningen