Het attest van wettelijke samenwoning bewijst dat je samen met je partner een verklaring van wettelijke samenwoning hebt afgelegd.
Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:
- naam en voornamen
- plaats en datum van geboorte
- adres
- datum verklaring van wettelijke samenwoning
- plaats waar de verklaring is opgemaakt.
Voorwaarden
-
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:
- jijzelf
- je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
- derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Procedure
Indien je beschikt over een e-ID kaartlezer en je kent je pincode of je maakt gebruikt van de itsme-app kan je de akte online aanvragen en downloaden in het e-loket. Het document wordt rechtstreeks naar je e-mailadres verstuurd.
Indien je niet over een kaartlezer beschikt of je maakt geen gebruik van de itsme-app dan kan je in het e-loket kiezen om je onbeveiligd aan te melden. Het attest wordt dan per post opgestuurd naar je domicilie adres.
De akte kan, na afspraak, aan het loket bij de dienst burgerzaken worden opgevraagd. Maak hier een afspraak. Je krijgt de akte onmiddellijk mee.
Bedrag
Gratis
Wat heb je nodig?
Als je het attest zelf ophaalt:
- je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- je eigen identiteitskaart.